Sensasi Mancing Udang Galah Sungai Rompin Malaysia

Sensasi Mancing Udang Galah Sungai Rompin Malaysia - Di Malaysia, Macrobranchium rosenbergi  yang sangat terkenal berasal dari Sungai Rompin. Sungai Rompin ialah sebuah sungai besar yang berada wilayah Kuala Rompin di negara bab Pahang Malaysia dan bermuara di Laut China Selatan. Udang Galah Rompin di sana terkenal sebagai salah satu sajian menu makanan yang sangat populer. Daging udang terkenal manis dan lezat dengan ukuran besar. Mancing Macrobranchium rosenbergi di Rompin tentu akan sangat menarik bagi kebanyakan pemancing.
Sensasi Mancing Udang Galah Sungai Rompin Malaysia Sensasi Mancing Udang Galah Sungai Rompin Malaysia

Sungai Rompin memang populer sebagai spot mancing udang daripada ikan. Di sepanjang sungai  bangun beberapa "Rumah Rakit" yang akan melayani para pemancing yang ingin menghabiskan waktunya memancing udang Galah. Perlu diketahui, untuk mancing selain dilakukan di Rumah Rakit, yang lebih asyik ialah menggunakan perahu (Bot Rakit) yang mampu disewa kepada pemilik Rumah Rakit. Sewanya sekitar RM15 jikalau hanya perahu saja, sedang jikalau dengan mesin tempel boleh dirundingkan tarifnya dengan pemilik namun biasanya sekitar 40RM hingga 50RM untuk seharian.

Mancing Macrobranchium rosenbergi biasanya memakai cacing tanah sebagai umpannya. Waktu terbaik memancing ialah mulai bulan Maret hingga sebelum demam isu penghujan tiba. Spot terbaik di sana ialah daerah di akrab muara yang berdekatan dengan Laut China Selatan. Para pemancing datang di sini tidak hanya masyarakat lokal namun juga banyak yang datang dari Johor Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Singapura dan bahkan dari Indonesia untuk mencicipi bagaimana sensasi menaikkan udang galah dari sungai ini.

Bila memancing di sana jangan hanya membawa sebatang joran saja, bawa beberapa joran untuk memperbesar kemungkinan mendapat hasil tangkapan. Oh ya selain menggunakan umpan cacing, beberapa pemancing pun kerap menggunakan anak udang yang masih hidup dengan warna mata kemerah-merahan. Jangan menggunakan mata kail terlalu besar, sesuaikan dengan bukaan verbal udang kebanyakan. Umpan sebaiknya juga diiris sehingga tak terlalu besar dan sepadan dengan ukuran mata kail yang digunakan. Sebagai bom untuk menarik perhatian udang Galah, gunakan kelapa bakar yang dipecah-pecah dan ditebarkan di spot memancing.

Bila menggunakan perahu, cari tempat dengan air yang dalam alasannya biasanya di sana udang Galah banyak dijumpai. Bagi mereka yang ingin mendaratkan udang bercapit biru ini diimbau semoga tak melakukannya di kala demam isu hujan atau kondisi air sedang pasang alasannya biasanya gelombang air cukup besar yang berbahaya bagi kestabilan perahu yang digunakan. Lagian pula ketika demam isu hujan atau air pasang, mereka banyak yang bersembunyi di sarang. Selamat mencicipi sensasi udang Galah Sungai Rompin ya,.

Komentar

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Ini beliau Cara Memancing Ikan Tenggiri Agar Dapat Banyak

Beda Mancing Baronang Malam Hari dan Pagi Hari

Cara Memancing Ikan Kerapu Berikut Umpan Yang Digunakan